بازاریابی

بازاریابی با مهارت زیر صفر

بازاریابی با مهارت زیر صفر

بذارید بحث رو با یک سوال ساده شروع کنم. شما میتونید یک همبرگر مثل مک دونالد درست کنید؟

سوال دوم: شما میتونید یک شرکت مثل مک دونالد بسازید؟

تقریبا پاسخ همه به سوال اول مثبته تقریبا همه میتونن با کمی تلاش و البته آموزش و یکم خلاقیت همبرگرهایی خیلی خوشمزه تر از مک دونالد درست کنن. اما چرا همه نمیتونن مک دونالد بشن؟ مگه توی اون همبرگرهای بد مزه که معلوم نیست از کجا اومدن و چند روز توی یخچال های مک دونالد موندن چه چیز منحصر به فردی وجود داره که مک دونالد رو اینقدر شاخص کرده؟

جواب ساده است. ما توی این زمینه هم سوال رو اشتباه پرسیدیم. سوال درست اینه که چه کار کنیم که بتونیم مثل مک دونالد همبرگرهامون رو به همه بفروشیم؟

اگر مک دونالد امروز اونقدر مطرح شده که همه جا دارن راجبش حرف میزنن و هیچکس توی دنیا نیست که اسمش رو نشنیده باشه(مگه کسی که دیروز به دنیا اومده باشه) دلیلش این نیست که همبرگرهای خیلی خوشمزه ای درست میکنه. وقتی از ری کراک میپرسن که برگ برنده ی مک دونالد چیه اون در یک جمله جواب میده ملک. آره املاک. مک دونالد با همبرگر مطرح و بزرگ نشد با املاک مطرح شد. مک دونالد هر سوراخ سنبه ای که میشد بساط فروش همبرگر رو علم کرد میخرید و به فروشنده هاش میفروخت. مک دونالد با این برگ برنده تونست خودش رو بزرگ ترین فروشنده ی غذای حاضری جهان کنه.

اوبر چطور؟ شما یک تاکسی تلفنی خوب دارید آیا میتونید یک شرکت مثل اوبر بسازید؟ نه چون برگ برنده اوبر توی این نبود که یک اپلیکیشن ساخت و تاکسی ها توی سایتش ثبت نام کردن و بعد بووووم.

یا فیس بوک. چرا فیس بوک مطرح شد؟ دلیلش این بود که مردم میتونستن توی فیس بوک مطلب بنویسن؟ نه دلیلش این بود که کسایی رو میدیدی که برات آشنا بودن و همینطور با افراد خیلی زیادی آشنا میشدی.

آمازون، اینستاگرام، پی پال، استارباکس و هرچیز دیگه ای که امروز مطرح شده و زندگی ما رو تغییر داده. هیچکدوم اون چیزی که ما فکر میکنیم نیستن. دلیل مطرح شدنشون چیزیه که بهش ارزش اضافه گفته میشه. مغازه های کوچیک مک دونالد، سیستم ارتباطی دقیق بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده در اوبر، آشنایی با افراد جدید در فیس بوک و... اینها همه برگ برنده و اون ارزش اضافه ایه که این سرویس ها ارائه دادن تا خودشون رو از بقیه مجزا کنن. بدون این ارزش اضافه شما هیچ جایی برای پیشرفت کسب و کارتون ندارید و در بهترین حالت میتونید در رکود بسر ببرید.

پس حالا دوباره از خودتون بپرسید، میتونید یک همبرگر مثل مک دونالد درست کنید؟

میتونید یک شرکت مثل مک دونالد درست کنید؟

 

منبع